Na een tijdje andere ideeën uitwerken ben ik terug op Project Castaway beland. Ditmaal met nieuwe ideeën voor het speelveld en gamemodes, met andere woorden, verder dan voorheen!
Het speelveld zal net zoals voorheen bestaan uit verschillende delen, alleen heb ik nu inspiratie gevonden bij enkele oudere flipperkasten die ik voorheen nog niet kende. Zo vindt ik het ‘multi-layered jungle’-effect van de Bally Special Force (1986) zeer interessant, maar daarnaast ook het cosmetische onderveld en de silkscreened graphics op het speelveldglas in Bally’s Escape From The Lost World (1987), en het verzamel-idee van Bally’s Gilligan’s Island (1991). Daarnaast vindt ik de layout van William’s Congo (1995) ook iets hebben qua shots en plastics die ook weer een goed ‘jungle’-gevoel geven.
Dit uit zich zowel in cosmetische als praktische kanten. De zones zullen zo opgebouwd zijn dat het enerzijds logisch is, en anderzijds ook heel wat extra mogelijkheden biedt. De eerste zone, ter hoogte van de flippers, is de kust, wat het aanspoelen op een onbewoond eiland symboliseert. Vervolgens kom je op het strand, ter hoogte van de slingshots, waar je een aantal eerste uitdagingen kunt krijgen en waar gamemodes bv. ‘vissen’ en ‘kokosnoten verzamelen’ kunnen zijn. Hier zit ik te denken aan een soort cosmetisch onderveld met enkele lichteffecten die een soort zeebodem kunnen uitbeelden.
Hierna kom je aan de eerste verhoging, namelijk het begin van de jungle. Op deze eerste kan een voorbeeld van een gamemode ‘hout verzamelen’ zijn, maar evengoed kun je hier wilde dieren tegenkomen.
Het laatste en hoogste deel zijn de heuvels, van waaraf je een goed overzicht over het eiland hebt. Van hieraf kun je nieuwe gamemodes ontgrendelen voor de andere delen omdat je dus meer kunt zien. Denk hierbij aan het ontdekken dat je niet alleen bent op het eiland, misschien zijn er wel andere overlevers, misschien is er een stam van eilandbewoners die je goed- of slechtgezind zijn.
Qua afmeting ben ik nog steeds van plan om voor een standaard Stern-speelveldgrootte van 20.25″ x 45″ te gaan, of ruwweg 51.435cm x 114.3cm.
De gameplay zal enerzijds focussen op progressie, anderzijds op herhaalactiviteiten die extra punten en/of andere extra’s kunnen opleveren.
Een van de ideeën is om het speelveld letterlijk deel per deel te ‘ontgrendelen’, waarbij bepaalde elementen pas actief worden als er iets voorgaands is voltooid.
Een van de eerste stappen nu is een prototype maken van een speelveld zodat ik kan beginnen met de basis te programmeren en te testen. Dit prototype kan ik vervolgens deel per deel verfijnen. In eerste instantie zal het vermoedelijk niet veel meer zijn dan de flippers en slingshots plus enkele targets om te testen, maar hopelijk komt er uiteindelijk iets uit…
Wordt zeker vervolgd…