• Home
  • Verhalen
    • Klimaat
    • New Eden
    • Europea
  • Tech
    • Project Crusoe
    • 3D-printing
      • 3D-printed!
    • Blockchain
    • Het Game-PC-avontuur
    • Pinball
      • Virtual Pinball
    • Open Source
  • Reviews
    • Game-reviews
    • Pinball-reviews
    • Verhaal/boek-reviews
  • Serieuzere onderwerpen
  • Over mij
    • Professioneel
      • Stage
      • Extra opleidingen
      • Hackatons
✕

Project Crusoe: een nieuw project!

Pinball, Project Crusoe

Joris 16 september 2019

Na lang theoretiseren over verschillende mogelijkheden, en dit voor de 10e keer op 2 jaar tijd zo ongeveer, heb ik besloten er toch eens voor te gaan: een eigen flipperkast!

Wees gewaarschuwd: dit zal geen project van korte duur zijn, maar ik hoop wel er uiteindelijk in te slagen! Natuurlijk zal ik m’n blog gebruiken om jullie op de hoogte te houden van ontwikkelingen en om mijn ervaringen te delen.

Het idee

Het idee bestaat eruit een flipperkast te ontwerpen en bouwen die het nieuwe met het oude combineert. Op dit moment is het nog vooral research in mijn vrije tijd, gecombineerd met het designen van de layout, maar enkele dingen zijn reeds duidelijk:

  • Van de 3 grote mogelijkheden qua hardware (P3-ROC, FAST en Open Pinball Project), ben ik van plan om voor P3-ROC te gaan zodra ik er budget voor heb. Waarom? Deze wordt naar mijn idee nog het meest geupdatet:
    • FAST heeft hun systeem in 2014 uitgebracht en is in 2017 alweer met een laatste website update gekomen, terwijl men ook op Twitter nog maar sporadisch iets post.
    • Open Pinball Project is de goedkoopste optie, maar is net recentelijk in een groot probleem gekomen: het vertrouwde op bestaande hardware die plots deze zomer is gestopt qua productie. Hierdoor is de toekomst van dat project dus nog onzeker.
    • P3-ROC wordt geproduceerd door een bedrijf genaamd MultiMorphic. Naast het feit dat ik hier ondertussen het meeste over heb gevonden, heeft MultiMorphic ook een eigen vrij revolutionaire flipperkast ontwikkeld met hot-swappable games en een scherm dat de onderste 2/3 van het speelveld beslaat.
  • Qua programmatie ga ik voor het MPF (Mission Pinball Framework). Ook hier dezelfde reden: de andere systemen (PyPinPROC en SkeletonGame) worden welliswaar ook nog geupdatet, maar veel sporadischer dan MPF. Ook het feit dat je veel kunt doen met gebruik van config-files, maar waar nodig ook rechtstreeks in de code kunt sleutelen in Python is een grote plus voor me. Daarnaast heeft het ook een hele reeks aan simulatiemogelijkheden die je in staat stellen dingen als de animaties en scores rechtstreeks te testen op je computer nog voor je zelfs maar hardware hebt.
  • Het thema zal Robinson Crusoe zijn. Een geweldig verhaal waar je bovendien een hoop mee kunt doen, én waar geen licentie mee gemoeid is (belangrijk puntje!). Denk aan gestrand op een onbewoond eiland, verzamelen van dingen, etc.
  • Voor het speelveld zelf neem ik de maten van een Stern-speelveld, namelijk 20.25 inch x 45 inch.

Huidige fase: design

Momenteel zit ik in de design-fase. Dit betekent: schetsen en 3D-ontwerpen maken van mogelijkheden om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van wat ik erin wil hebben steken qua mechanics en wat voor modes ik wil hebben. Dit is de fase waarin m’n wilde ideeën nog de vrije loop kunnen, dus daar maak ik ook gebruik van.

Hieronder een voorbeeld van een eerste probeersel in Fusion 360:

Voor verschillende onderdelen heb ik een 3D_design online gevonden – https://pinballmakers.com/wiki/index.php?title=Files_Section

Enkele ideeën die ik had voor het thema:

  • Project Eden (mijn eigen wereld – nope, daar ben ik nog niet mee gestopt!)
  • Jungle
  • Robinson Crusoe
  • Een portaal naar een magische wereld
  • Piraten VS Inheemsen

Momenteel zit ik op een week tijd reeds aan een derde iteratie van het speelveld, maar ik verwacht dat er nog wel een aantal zullen bijkomen. Qua design heb ik ook al een aardig idee hoe ik het speelveld wil ‘opdelen’ in zones van het eiland.

Dit komt omdat ik enerzijds vernieuwend wil zijn met de layout, zonder af te doen aan enkele van de klassieke design-regels zoals het gebruik van pop-bumpers ergens in de bovenste helft en de flippers en slingshots, plus een aantal lanes in de onderste 1/3 van het speelveld.

De toekomst?

In de nabije toekomst plan ik de layout van het speelveld klaar te hebben. Hierna volgt een soort van eerste prototype, vooral om te testen of de shots goed te doen zijn.

Hierna kan ik steeds een stapje verder gaan.

To be continued…

Author: Joris

Previous Article

Bitcoin: FOMO is weer op komst!

Next Article

New Eden: het grotere beeld (Coming Up!)
  1. Emelie schreef:
    17 september 2019 om 07:51

    Klinkt Nice ,
    Gaat echt wel ferm zijn eens het af is

    Beantwoorden

Een reactie achterlaten Reactie annuleren

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Latest Posts

Embrace Event 2: Voor het eerst de ring in!

Embrace Event 2: Voor het eerst de ring in!

London: dag 1 & 2

Update juni: we blijven gaan!

  • Computer
    • Intel i7 14700K
    • Nvidia RTX 4070Ti Super
    • 64GB RAM
    • 5TB Storage
  • VR
    • Oculus Quest 2
  • Machines
    • Felix Pro 3 3D Printer
    • Snapmaker F350
    • Snapmaker A250

Archieven

  • mei 2025 (1)
  • juli 2024 (1)
  • juni 2024 (1)
  • mei 2024 (1)
  • maart 2024 (1)
  • januari 2023 (2)
  • januari 2022 (2)
  • oktober 2021 (1)
  • mei 2021 (2)
  • april 2021 (1)
  • maart 2021 (2)
  • februari 2021 (2)
  • januari 2021 (5)
  • december 2020 (3)
  • november 2020 (1)
  • juli 2020 (1)
  • februari 2020 (4)
  • september 2019 (1)
  • juni 2019 (1)
  • mei 2019 (6)
  • april 2019 (2)
  • maart 2019 (21)
  • februari 2019 (2)
  • december 2018 (1)
  • september 2018 (1)
  • februari 2018 (2)
  • februari 2017 (2)
  • januari 2017 (1)
  • oktober 2016 (10)

Categorieën

  • 3D-printing (6)
  • Apps (5)
  • Blockchain (14)
  • Crypto-reviews (4)
  • Europea (9)
  • Extra opleidingen (1)
  • Game-reviews (3)
  • Hackatons (1)
  • Handleidingen (1)
  • Het verhaal achter de kast (1)
  • Klimaat (4)
  • Links (2)
  • New Eden (13)
  • Open Source (2)
  • Overzicht (6)
  • Pinball (6)
  • Pinball-reviews (1)
  • Professioneel (5)
  • Project Crusoe (3)
  • Reizen (1)
  • Reviews (5)
  • Serieuzere onderwerpen (4)
  • Stage (4)
  • Tech (6)
  • Verhaal/boek-reviews (1)
  • Verhalen (20)
  • Virtual Pinball (12)
  • voortgang (26)

2017-2024 Joris de Kruijf

Arba WordPress Theme by XstreamThemes.