• Home
  • Verhalen
    • Klimaat
    • New Eden
    • Europea
  • Tech
    • Project Crusoe
    • 3D-printing
      • 3D-printed!
    • Blockchain
    • Het Game-PC-avontuur
    • Pinball
      • Virtual Pinball
    • Open Source
  • Reviews
    • Game-reviews
    • Pinball-reviews
    • Verhaal/boek-reviews
  • Serieuzere onderwerpen
  • Over mij
    • Professioneel
      • Stage
      • Extra opleidingen
      • Hackatons
✕

Project Crusoë -> Project Castaway : Update

Pinball, Project Crusoe, voortgang

Joris 20 februari 2021

Na een tijdje andere ideeën uitwerken ben ik terug op Project Castaway beland. Ditmaal met nieuwe ideeën voor het speelveld en gamemodes, met andere woorden, verder dan voorheen!

Het speelveld zal net zoals voorheen bestaan uit verschillende delen, alleen heb ik nu inspiratie gevonden bij enkele oudere flipperkasten die ik voorheen nog niet kende. Zo vindt ik het ‘multi-layered jungle’-effect van de Bally Special Force (1986) zeer interessant, maar daarnaast ook het cosmetische onderveld en de silkscreened graphics op het speelveldglas in Bally’s Escape From The Lost World (1987), en het verzamel-idee van Bally’s Gilligan’s Island (1991). Daarnaast vindt ik de layout van William’s Congo (1995) ook iets hebben qua shots en plastics die ook weer een goed ‘jungle’-gevoel geven.

Dit uit zich zowel in cosmetische als praktische kanten. De zones zullen zo opgebouwd zijn dat het enerzijds logisch is, en anderzijds ook heel wat extra mogelijkheden biedt. De eerste zone, ter hoogte van de flippers, is de kust, wat het aanspoelen op een onbewoond eiland symboliseert. Vervolgens kom je op het strand, ter hoogte van de slingshots, waar je een aantal eerste uitdagingen kunt krijgen en waar gamemodes bv. ‘vissen’ en ‘kokosnoten verzamelen’ kunnen zijn. Hier zit ik te denken aan een soort cosmetisch onderveld met enkele lichteffecten die een soort zeebodem kunnen uitbeelden.

Hierna kom je aan de eerste verhoging, namelijk het begin van de jungle. Op deze eerste kan een voorbeeld van een gamemode ‘hout verzamelen’ zijn, maar evengoed kun je hier wilde dieren tegenkomen.

Het laatste en hoogste deel zijn de heuvels, van waaraf je een goed overzicht over het eiland hebt. Van hieraf kun je nieuwe gamemodes ontgrendelen voor de andere delen omdat je dus meer kunt zien. Denk hierbij aan het ontdekken dat je niet alleen bent op het eiland, misschien zijn er wel andere overlevers, misschien is er een stam van eilandbewoners die je goed- of slechtgezind zijn.

Qua afmeting ben ik nog steeds van plan om voor een standaard Stern-speelveldgrootte van 20.25″ x 45″ te gaan, of ruwweg 51.435cm x 114.3cm.

De gameplay zal enerzijds focussen op progressie, anderzijds op herhaalactiviteiten die extra punten en/of andere extra’s kunnen opleveren.

Een van de ideeën is om het speelveld letterlijk deel per deel te ‘ontgrendelen’, waarbij bepaalde elementen pas actief worden als er iets voorgaands is voltooid.

Een van de eerste stappen nu is een prototype maken van een speelveld zodat ik kan beginnen met de basis te programmeren en te testen. Dit prototype kan ik vervolgens deel per deel verfijnen. In eerste instantie zal het vermoedelijk niet veel meer zijn dan de flippers en slingshots plus enkele targets om te testen, maar hopelijk komt er uiteindelijk iets uit…

Wordt zeker vervolgd…

Author: Joris

Previous Article

Europea 2105: update 2

Next Article

Gods Unchained: Enkele tips en de belangrijkste mechanics uitgelegd

Een reactie achterlaten Reactie annuleren

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Latest Posts

Embrace Event 2: Voor het eerst de ring in!

Embrace Event 2: Voor het eerst de ring in!

London: dag 1 & 2

Update juni: we blijven gaan!

  • Computer
    • Intel i7 14700K
    • Nvidia RTX 4070Ti Super
    • 64GB RAM
    • 5TB Storage
  • VR
    • Oculus Quest 2
  • Machines
    • Felix Pro 3 3D Printer
    • Snapmaker F350
    • Snapmaker A250

Archieven

  • mei 2025 (1)
  • juli 2024 (1)
  • juni 2024 (1)
  • mei 2024 (1)
  • maart 2024 (1)
  • januari 2023 (2)
  • januari 2022 (2)
  • oktober 2021 (1)
  • mei 2021 (2)
  • april 2021 (1)
  • maart 2021 (2)
  • februari 2021 (2)
  • januari 2021 (5)
  • december 2020 (3)
  • november 2020 (1)
  • juli 2020 (1)
  • februari 2020 (4)
  • september 2019 (1)
  • juni 2019 (1)
  • mei 2019 (6)
  • april 2019 (2)
  • maart 2019 (21)
  • februari 2019 (2)
  • december 2018 (1)
  • september 2018 (1)
  • februari 2018 (2)
  • februari 2017 (2)
  • januari 2017 (1)
  • oktober 2016 (10)

Categorieën

  • 3D-printing (6)
  • Apps (5)
  • Blockchain (14)
  • Crypto-reviews (4)
  • Europea (9)
  • Extra opleidingen (1)
  • Game-reviews (3)
  • Hackatons (1)
  • Handleidingen (1)
  • Het verhaal achter de kast (1)
  • Klimaat (4)
  • Links (2)
  • New Eden (13)
  • Open Source (2)
  • Overzicht (6)
  • Pinball (6)
  • Pinball-reviews (1)
  • Professioneel (5)
  • Project Crusoe (3)
  • Reizen (1)
  • Reviews (5)
  • Serieuzere onderwerpen (4)
  • Stage (4)
  • Tech (6)
  • Verhaal/boek-reviews (1)
  • Verhalen (20)
  • Virtual Pinball (12)
  • voortgang (26)

2017-2024 Joris de Kruijf

Arba WordPress Theme by XstreamThemes.