Onze eerste eigen kast
Na 3 jaar spelen op dit model werd het wel eens tijd dat ik een review ging schrijven over deze kast.
Woordje waarschuwing: dit is de kast waarop ik heb geleerd te flipperen, hoewel ik wel probeer zo objectief mogelijk te zijn.
De kast hebben we destijds in Dordrecht op de kop getikt via via.
Doorheen de jaren hebben we er aardig wat werk aan verricht, wat me ook een goed inzicht heeft gegeven in de werking ervan.
Visuals & Sound
De kast heeft een duidelijk thema meegekregen, namelijk de gelijknamige film Twister uit 1995. Enkele leuke gimmicks zijn een ‘Dorothy’ die net als in de film ballen laat landen in een tornado (een andere leuke gimmick, een magnetische schijf), nadat je deze eerst in een ‘lock’ schiet. Ook staat er bovenop de ‘Tornado-ramp’ een brandweerwagen in dit geval, hoewel ik al heb vernomen dat men hier verschillende speelgoedwagens voor heeft gebruikt.
De acteurs, Bill Paxton en Helen Hunt, staan vrij prominent zowel op de translite als op het speelveld; voor sommigen iets té prominent, maar persoonlijk had ik er geen problemen mee.
De kast beschikt zoals alle kasten op dat moment over een Dot Matrix Display (DMD), en hierop zijn aardig wat leuke animaties te zien tijdens het spelen, gaande van speelse details zoals ‘de wind die rond je score waait’ tot tornado’s die over de DMD razen en een koe met laserogen in de Cow Multiball.
Het geluid is over het algemeen ook goed in orde, met de soundtrack van de film en ook verschillende quotes en geluiden hieruit. Het enige wat – voor sommigen opnieuw – na een tijdje ook wel irritant word is het feit dat, iedere keer je een bal in de ball lock schiet, Bill Paxton ‘Everybody Underground now!’ roept.
Gameplay
Dan een van de belangrijkste onderwerpen: de gameplay. De kast is niet lineair en niet super ingewikkeld, hoewel er toch wat leuke details in zitten voor de oplettende speler
Enkele van de modes die je kunt activeren zijn de volgende:
- Twister Multiball: schiet 3, 4 en 5 ballen in de lock (eerste keer 3 en optellend) en je krijgt ze allemaal tegelijk terug. Een heerlijke chaotische multiball waar je risico’s met beloningen moet afwegen. Probeer je nog een paar keer extra in de ball lock te schieten voor een hogere jackpot of neem je toch de ramp om de jackpot te verzilveren? Lukt het je om de bal in korte tijd 3 keer op de ramp te schieten, (Jackpot, Double Jackpot, Triple Jackpot), dan maak je kans om een Super Jackpot te kunnen scoren die enorme punten geeft.
- Cow Multibull: een ‘geheime multiball’: schiet de bal X aantal keer langs de zijkanten door en je krijgt ineens 5 ballen, die je nu voor sneloplopende jackpotwaardes terug langs die zijkanten moet blijven schieten. Ik heb al meegemaakt dat, ondanks de lage startwaarde van de jackpots bij deze multiball, de game in mijn vaders voordeel werd gedraait puur door deze multiball.
Daarnaast kun je ook op verschillende targets op het speelveld schieten, waarbij een complete set je verschillende voordelen kan opleveren. Schiet op de windroos-targets om bv. een extra bal te krijgen en verschillende andere extra modes te krijgen. Schiet op de TWISTER-targets in de volgorde om nieuwe speelveldmogelijkheden te ontgrendelen, en zorg dat de bal alle 3 de lichten achter de bumpers laat branden om een multiplier van je bonus te verkrijgen na de bal.
Ook de skillshot is interessant, maar een beetje kapot: schiet de bal precies goed om hem te laten plakken op de tornadomagneet en een steeds beter skillshot-bonusvoordeel te krijgen, gaande van opnieuw, een extra bal, tot bv 10x bonus.
Technisch
De kast is de eerste die op het zogeheten Whitestar-systeem draaide qua hardware, een systeem dat Stern tot halverwege de jaren 2000 nog is blijven gebruiken na het opkopen van Sega Pinball. Het is een vrij robuust systeem dat bovendien een zeer goed operator-menu heeft.
Populariteit
Zoals zo’n beetje alle Sega-kasten is dit, onterecht, geen superpopulaire kast. Echter zitten er genoeg dingen op om hem toch voor langere tijd (wij waren hem pas na 3 jaar een beetje beu aan het worden…) te blijven bespelen.