De eerste hackathon waar ik aan heb meegedaan. Op een dag tijd hebben we een volledig concept uitgedacht en een klein prototype gemaakt.
Het thema van dit jaar was ‘The Artifact’, en we werden uitgedaagd om hier iets mee te doen.
Mijn medestudent en ik hebben uiteindelijk de tweede plaats behaald met ons idee.
Het idee
De basis van ons concept lag in een soort uitbreidbare mini-games-game, die door de simpelheid van design zowel op mobiele apparaten alsook de zwaardere VR-headsets kon werken.
Het hele idee was om op verschillende manieren ‘The Artifact’ te ontcijferen. Hiervoor hadden we verschillende basis-minigames in gedachten, gaande van een soort ‘kraak de code’ tot een ‘Artifact-gooi-spel’ (waarvan we een basisprototype hebben gemaakt).
Voor het menu hadden we een systeem in gedachten waarbij een vlak van The Artifact overeenkwam met een mini-game. Als je alle levels in de minigame had voltooid, kon hier iets mee gebeuren.
Het uiteindelijke doel was om op die manier, wanneer je alle games had voltooid, de Artifact te kunnen ‘ontgrendelen/ontcijferen’.
Business Model
Gezien de simplistiteit van het spel, gingen we ervan uit dat we geen al te hoge prijs konden vragen, maar wel in ruil voor de lage prijs extra dingen op termijn konden toevoegen als ‘extra aankopen’.
Tot slot moesten we ook nadenken over een manier van funding, waarbij we dachten aan de ondersteuning van het VAF/Gamefonds en eventueel bedrijven als sponsors.
Ons team was het enige team dat een werkend prototype had tijdens de jurypresentatie, wat vermoedelijk mede ervoor heeft gezorgd dat we zo hoog zijn geƫindigd.